Kauza, která plnila titulky českých médií, odhalila alarmující praktiky v některých pobočkách celosvětového fast-foodového řetězce KFC. Základ aféry tvořila investigativní práce novináře Jana Tuny, který ve svých reportážích na YouTube odhalil svědectví bývalých zaměstnanců o závažných pochybeních, zejména co se týče manipulace s masem a hygienou.
Šokující svědectví zevnitř
Jan Tuna ve svých videích shromáždil výpovědi zaměstnanců, kteří pod rouškou anonymity popsali, jakým způsobem se údajně nakládalo s kuřecím masem. Nejzávažnější obvinění se týkalo přelepování štítků s datem spotřeby, což mělo umožnit prodávat maso, které bylo již prošlé. Podle svědectví se prý maso, které bylo po datu použitelnosti, mělo využívat na přípravu pokrmů, což představovalo vážné riziko pro zdraví zákazníků.
Další závažné výpovědi se týkaly celkové hygieny v kuchyních, která údajně nebyla na dostatečné úrovni. Kromě problémů s masem bylo poukázáno i na nedostatky v dalších oblastech, například při přípravě zmrzliny.
Inspekce potvrzují, ale ne plně
Na základě Tunových reportáží se do akce pustily státní kontrolní orgány, a to Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) a Státní veterinární správa (SVS). Ty provedly kontroly v několika restauracích KFC po celé republice.
Jedna z nejvýznamnějších kontrol proběhla v Liberci, kde inspektoři objevili 9 kilogramů kuřecího masa po datu spotřeby, které bylo připravené ke zpracování. Toto zjištění potvrdilo nejzávažnější obvinění a vedlo k udělení pokuty. Přestože inspekce nezjistily porušení ve všech kontrolovaných pobočkách a nepotvrdily všechna obvinění, nález z Liberce byl dostatečně závažný, aby potvrdil, že k podobným praktikám v síti KFC mohlo docházet.
Reakce KFC a dopady na značku
Společnost AmRest, která je provozovatelem restaurací KFC v Česku, se od zjištěných pochybení distancovala a prohlásila, že se jedná o ojedinělé pochybení konkrétní pobočky. V oficiálním prohlášení společnost ujistila, že má zavedené přísné interní i externí kontrolní mechanismy a že kvalita a bezpečnost potravin jsou pro ni nejvyšší prioritou.
Kauza KFC ovšem vyvolala velký rozruch na sociálních sítích a v médiích, a to nejen mezi spotřebiteli, ale i mezi zaměstnanci gastronomického sektoru. Přestože se řetězec snažil uklidnit veřejnost, důvěra části zákazníků byla narušena. Celá aféra KFC zároveň posloužila jako varování pro celé odvětví rychlého občerstvení a zdůraznila důležitost pravidelných kontrol a dodržování hygienických norem.
Tento případ tak zůstává připomínkou, že i velká mezinárodní značka může čelit závažným problémům, pokud dojde k porušování interních pravidel a standardů na lokální úrovni.





