Herní konzole se za pět desítek let své existence proměnily z jednoduchých krabiček na hraní „tečkovaných“ her v multimediální centra s obrovským výpočetním výkonem. Jejich vývoj reflektuje nejen technologický pokrok, ale i dynamiku herního průmyslu. Tento článek nabízí ucelený přehled klíčových modelů a milníků, rozdělených podle tzv. generací, které definují éru dané technologie.
1. Počátky: První tři generace (1972–1983)
První éra domácího hraní byla ve znamení experimentů, omezené grafiky a velkého krachu, který hrozil celý sektor pohřbít.
1. Generace (1972–1977): Pravěk
- Klíčový model: Magnavox Odyssey (1972).
- Zásadní milník: První komerčně dostupná domácí herní konzole. Vynalezl ji Ralph H. Baer.
- Technologie: Velmi primitivní. Zobrazovala pouze tři světelné čtverečky (body) a chyběl jí zvuk. Využívala speciální překryvné fólie na TV obrazovku, které simulovaly herní prostředí.
- Klíčový model: Atari Pong (Domácí verze, 1975).
- Zásadní milník: První komerčně úspěšná konzole. Byla určena pouze pro hraní hry Pong (simulace stolního tenisu).
2. Generace (1976–1983): Éra Cartridge a krach
Tato generace přinesla revoluční technologii výměnných cartridgí, což umožnilo hrát různé hry na jedné konzoli.
- Klíčový model: Fairchild Channel F (1976).
- Zásadní milník: První konzole s programovatelnými cartridgemi, čímž umožnila hernímu softwaru oddělit se od hardwaru.
- Klíčový model: Atari 2600 (1977).
- Zásadní milník: Nejprodávanější konzole této generace, která popularizovala domácí hraní. Vydala ikonické hry jako Space Invaders a Pac-Man.
- Videoherní krach (1983): Trh byl zahlcen nekvalitními hrami a levnými klony, což vedlo k finančnímu kolapsu celého odvětví, zejména v USA.
2. Znovuzrození a 16bitová válka (1983–1998)
Oživení herního průmyslu přišlo z Japonska, kde Nintendo nastavilo nové standardy pro kvalitu her a marketing.
3. Generace (1983–1987): Nadvláda Nintenda
- Klíčový model: Nintendo Entertainment System (NES) / Famicom (1983).
- Zásadní milník: Konsole, která de facto zachránila herní průmysl. Zavedla přísnou kontrolu kvality her třetích stran. Světlo světa spatřily série jako Super Mario Bros. a The Legend of Zelda.
- Klíčový model: Sega Master System (1985).
- Hlavní konkurent NES, v Evropě a Brazílii úspěšnější než v USA.
4. Generace (1988–1996): 16bitová éra a „Konzolové války“
Přechod z 8bitových na 16bitové procesory znamenal obrovský skok v grafice a zvuku. Vznikla rivalita mezi Nintendem a Segou.
- Klíčový model: Sega Mega Drive / Genesis (1988).
- Zásadní milník: První 16bitová konzole. Založila sérii Sonic the Hedgehog a proslavila se agresivním marketingem proti Nintendu.
- Klíčový model: Super Nintendo Entertainment System (SNES) / Super Famicom (1990).
- Nejprodávanější konzole generace. Zlepšila grafiku, zvuk a přinesla mistrovská díla jako Super Metroid a Final Fantasy VI.
- Kapesní revoluce: Game Boy (1989).
- Nintendo dominovalo také v handheldech (přenosných konzolích), zejména díky titulu Tetris.
3. Vstup 3D a disků (1994–2005)
Tato éra je definována přechodem z cartridgí na CD-ROM a dominance 3D grafiky, která přepsala pravidla herního designu.
5. Generace (1994–2000): 3D a CD-ROM
- Klíčový model: Sony PlayStation (PS1, 1994).
- Zásadní milník: První konzole od Sony. Zpopularizovala CD média, která nabídla obrovskou kapacitu pro 3D hry a video sekvence, čímž přilákala dospělejší hráče. Vznikly série jako Resident Evil a Final Fantasy VII.
- Klíčový model: Nintendo 64 (N64, 1996).
- Poslední velká konzole na cartridge (kvůli rychlosti načítání a ochraně proti pirátství). Zavedla analogový joystick a hry Super Mario 64 a The Legend of Zelda: Ocarina of Time.
- Klíčový model: Sega Saturn (1994).
- Technologicky složitější, ale komerčně neúspěšná konzole, která byla předstižena PlayStationem.
6. Generace (1999–2005): DVD a Online Hraní
- Klíčový model: Sony PlayStation 2 (PS2, 2000).
- Zásadní milník: Nejprodávanější herní konzole všech dob (přes 155 milionů kusů). Byla to první konzole s integrovaným DVD přehrávačem, což ji učinilo populární i mimo herní komunitu.
- Klíčový model: Microsoft Xbox (2001).
- Zásadní milník: Vstup společnosti Microsoft do konzolového byznysu. Byla to první konzole s vestavěným pevným diskem a spuštěním online služby Xbox Live, která definovala moderní multiplayer.
- Klíčový model: Nintendo GameCube (2001).
- Kompaktní a výkonná konzole, ale s horšími prodeji oproti PS2.
- Klíčový model: Sega Dreamcast (1998).
- Technologicky vyspělá (první s vestavěným modemem), ale komerční neúspěch, který vedl Segy k opuštění hardwarového trhu.
4. Moderní éra a současnost (2005–Současnost)
Moderní konzole se staly skutečnými multimediálními centry, které podporují vysoké rozlišení (HD, 4K), Blu-ray a jsou plně integrované s internetem a sociálními sítěmi.
7. Generace (2005–2013): Inovace ovládání a HD grafika
- Klíčový model: Microsoft Xbox 360 (2005).
- První konzole s podporou HD grafiky. Služba Xbox Live se stala standardem. Později přišel Kinect pro pohybové ovládání.
- Klíčový model: Sony PlayStation 3 (PS3, 2006).
- První s vestavěným Blu-ray přehrávačem. Zpočátku dražší a složitější na vývoj her.
- Klíčový model: Nintendo Wii (2006).
- Zásadní milník: Konzole s největšími prodeji v generaci. Zcela opustila hon za nejvyšším výkonem a zaměřila se na pohybové ovládání (Wii Remote), čímž přitáhla široké publikum (nehráče).
8. Generace (2012–2020): 4K a Hybridní hraní
- Klíčový model: Sony PlayStation 4 (PS4, 2013).
- Největší komerční úspěch generace. Silný zaměřen na exkluzivní AAA hry a sdílení obsahu. Pozdější verze PS4 Pro přidala podporu 4K.
- Klíčový model: Microsoft Xbox One (2013).
- Původně zaměřen i na TV a zábavní funkce. Pozdější verze Xbox One X se stala nejvýkonnější konzolí generace. Microsoft zavedl službu Game Pass s knihovnou her na předplatné.
- Klíčový model: Nintendo Switch (2017).
- Zásadní milník: Hybridní konzole, kterou lze hrát doma u TV i jako přenosný handheld. Opětovně zaměřena na inovativní herní mechanismy (Joy-Cony) a exkluzivní tituly (Zelda: Breath of the Wild).
9. Generace (2020–Současnost): Rychlost a Ray Tracing
Současná generace se soustředí na bleskovou rychlost načítání díky SSD diskům, podporu ray tracingu (realističtější osvětlení a odrazy) a 4K/8K rozlišení.
- Klíčový model: Sony PlayStation 5 (PS5, 2020).
- Využívá ultrarychlé SSD pro téměř okamžité načítání. Nový ovladač DualSense nabízí haptickou odezvu a adaptivní spouště, které mění odpor.
- Klíčový model: Microsoft Xbox Series X (2020).
- Series X je nejvýkonnější model. Series S je levnější, digitální varianta s nižším výkonem. Microsoft nadále masivně sází na Game Pass a zpětnou kompatibilitu.
- Klíčový model: Nintendo (Switch) – v očekávání
- Nintendo se obvykle připojuje později. Nintendo Switch je stále populární, ale trh očekává nástupce, který by měl konsolidovat úspěchy hybridního designu s moderním výkonem.
| Generace | Roky | Klíčové Inovace | Hlavní modely |
| 1. (Pravěk) | 1972–1977 | Vestavěné hry (klony Pong) | Magnavox Odyssey, Atari Pong |
| 2. (Cartridge) | 1976–1983 | Výměnné ROM cartridge | Atari 2600, Magnavox Odyssey 2 |
| 3. (8bit) | 1983–1987 | Znovuzrození, 8bit grafika, D-Pad | Nintendo Entertainment System (NES), Sega Master System |
| 4. (16bit) | 1988–1996 | 16bit procesory, CD-ROM doplňky | Sega Mega Drive / Genesis, SNES, Game Boy (Handheld) |
| 5. (3D) | 1994–2000 | 3D grafika, přechod na CD-ROM | Sony PlayStation (PS1), Nintendo 64 (N64), Sega Saturn |
| 6. (DVD/Online) | 1999–2005 | DVD přehrávač, online hraní, pevný disk | Sony PlayStation 2 (PS2), Microsoft Xbox, Nintendo GameCube |
| 7. (HD/Pohyb) | 2005–2013 | HD grafika, pohybové ovládání (Wii, Kinect) | Nintendo Wii, Xbox 360, PlayStation 3 (PS3) |
| 8. (4K/Hybrid) | 2012–2020 | 4K podpora, Hybridní design | PlayStation 4 (PS4), Xbox One, Nintendo Switch |
| 9. (SSD/Ray Tracing) | 2020–Současnost | Ultrarychlé SSD disky, Ray Tracing, 4K/120 fps | PlayStation 5 (PS5), Xbox Series X/S |








