Herní konzole: Od prvopočátků po současnost – Přehled modelů a generací

Herní konzole se za pět desítek let své existence proměnily z jednoduchých krabiček na hraní „tečkovaných“ her v multimediální centra s obrovským výpočetním výkonem. Jejich vývoj reflektuje nejen technologický pokrok, ale i dynamiku herního průmyslu. Tento článek nabízí ucelený přehled klíčových modelů a milníků, rozdělených podle tzv. generací, které definují éru dané technologie.


1. Počátky: První tři generace (1972–1983)

První éra domácího hraní byla ve znamení experimentů, omezené grafiky a velkého krachu, který hrozil celý sektor pohřbít.

1. Generace (1972–1977): Pravěk

  • Klíčový model: Magnavox Odyssey (1972).
    • Zásadní milník: První komerčně dostupná domácí herní konzole. Vynalezl ji Ralph H. Baer.
    • Technologie: Velmi primitivní. Zobrazovala pouze tři světelné čtverečky (body) a chyběl jí zvuk. Využívala speciální překryvné fólie na TV obrazovku, které simulovaly herní prostředí.
  • Klíčový model: Atari Pong (Domácí verze, 1975).
    • Zásadní milník: První komerčně úspěšná konzole. Byla určena pouze pro hraní hry Pong (simulace stolního tenisu).

2. Generace (1976–1983): Éra Cartridge a krach

Tato generace přinesla revoluční technologii výměnných cartridgí, což umožnilo hrát různé hry na jedné konzoli.

  • Klíčový model: Fairchild Channel F (1976).
    • Zásadní milník: První konzole s programovatelnými cartridgemi, čímž umožnila hernímu softwaru oddělit se od hardwaru.
  • Klíčový model: Atari 2600 (1977).
    • Zásadní milník: Nejprodávanější konzole této generace, která popularizovala domácí hraní. Vydala ikonické hry jako Space Invaders a Pac-Man.
  • Videoherní krach (1983): Trh byl zahlcen nekvalitními hrami a levnými klony, což vedlo k finančnímu kolapsu celého odvětví, zejména v USA.

2. Znovuzrození a 16bitová válka (1983–1998)

Oživení herního průmyslu přišlo z Japonska, kde Nintendo nastavilo nové standardy pro kvalitu her a marketing.

3. Generace (1983–1987): Nadvláda Nintenda

  • Klíčový model: Nintendo Entertainment System (NES) / Famicom (1983).
    • Zásadní milník: Konsole, která de facto zachránila herní průmysl. Zavedla přísnou kontrolu kvality her třetích stran. Světlo světa spatřily série jako Super Mario Bros. a The Legend of Zelda.
  • Klíčový model: Sega Master System (1985).
    • Hlavní konkurent NES, v Evropě a Brazílii úspěšnější než v USA.

4. Generace (1988–1996): 16bitová éra a „Konzolové války“

Přechod z 8bitových na 16bitové procesory znamenal obrovský skok v grafice a zvuku. Vznikla rivalita mezi Nintendem a Segou.

  • Klíčový model: Sega Mega Drive / Genesis (1988).
    • Zásadní milník: První 16bitová konzole. Založila sérii Sonic the Hedgehog a proslavila se agresivním marketingem proti Nintendu.
  • Klíčový model: Super Nintendo Entertainment System (SNES) / Super Famicom (1990).
    • Nejprodávanější konzole generace. Zlepšila grafiku, zvuk a přinesla mistrovská díla jako Super Metroid a Final Fantasy VI.
  • Kapesní revoluce: Game Boy (1989).
    • Nintendo dominovalo také v handheldech (přenosných konzolích), zejména díky titulu Tetris.

3. Vstup 3D a disků (1994–2005)

Tato éra je definována přechodem z cartridgí na CD-ROM a dominance 3D grafiky, která přepsala pravidla herního designu.

5. Generace (1994–2000): 3D a CD-ROM

  • Klíčový model: Sony PlayStation (PS1, 1994).
    • Zásadní milník: První konzole od Sony. Zpopularizovala CD média, která nabídla obrovskou kapacitu pro 3D hry a video sekvence, čímž přilákala dospělejší hráče. Vznikly série jako Resident Evil a Final Fantasy VII.
  • Klíčový model: Nintendo 64 (N64, 1996).
    • Poslední velká konzole na cartridge (kvůli rychlosti načítání a ochraně proti pirátství). Zavedla analogový joystick a hry Super Mario 64 a The Legend of Zelda: Ocarina of Time.
  • Klíčový model: Sega Saturn (1994).
    • Technologicky složitější, ale komerčně neúspěšná konzole, která byla předstižena PlayStationem.

6. Generace (1999–2005): DVD a Online Hraní

  • Klíčový model: Sony PlayStation 2 (PS2, 2000).
    • Zásadní milník: Nejprodávanější herní konzole všech dob (přes 155 milionů kusů). Byla to první konzole s integrovaným DVD přehrávačem, což ji učinilo populární i mimo herní komunitu.
  • Klíčový model: Microsoft Xbox (2001).
    • Zásadní milník: Vstup společnosti Microsoft do konzolového byznysu. Byla to první konzole s vestavěným pevným diskem a spuštěním online služby Xbox Live, která definovala moderní multiplayer.
  • Klíčový model: Nintendo GameCube (2001).
    • Kompaktní a výkonná konzole, ale s horšími prodeji oproti PS2.
  • Klíčový model: Sega Dreamcast (1998).
    • Technologicky vyspělá (první s vestavěným modemem), ale komerční neúspěch, který vedl Segy k opuštění hardwarového trhu.

4. Moderní éra a současnost (2005–Současnost)

Moderní konzole se staly skutečnými multimediálními centry, které podporují vysoké rozlišení (HD, 4K), Blu-ray a jsou plně integrované s internetem a sociálními sítěmi.

7. Generace (2005–2013): Inovace ovládání a HD grafika

  • Klíčový model: Microsoft Xbox 360 (2005).
    • První konzole s podporou HD grafiky. Služba Xbox Live se stala standardem. Později přišel Kinect pro pohybové ovládání.
  • Klíčový model: Sony PlayStation 3 (PS3, 2006).
    • První s vestavěným Blu-ray přehrávačem. Zpočátku dražší a složitější na vývoj her.
  • Klíčový model: Nintendo Wii (2006).
    • Zásadní milník: Konzole s největšími prodeji v generaci. Zcela opustila hon za nejvyšším výkonem a zaměřila se na pohybové ovládání (Wii Remote), čímž přitáhla široké publikum (nehráče).

8. Generace (2012–2020): 4K a Hybridní hraní

  • Klíčový model: Sony PlayStation 4 (PS4, 2013).
    • Největší komerční úspěch generace. Silný zaměřen na exkluzivní AAA hry a sdílení obsahu. Pozdější verze PS4 Pro přidala podporu 4K.
  • Klíčový model: Microsoft Xbox One (2013).
    • Původně zaměřen i na TV a zábavní funkce. Pozdější verze Xbox One X se stala nejvýkonnější konzolí generace. Microsoft zavedl službu Game Pass s knihovnou her na předplatné.
  • Klíčový model: Nintendo Switch (2017).
    • Zásadní milník: Hybridní konzole, kterou lze hrát doma u TV i jako přenosný handheld. Opětovně zaměřena na inovativní herní mechanismy (Joy-Cony) a exkluzivní tituly (Zelda: Breath of the Wild).

9. Generace (2020–Současnost): Rychlost a Ray Tracing

Současná generace se soustředí na bleskovou rychlost načítání díky SSD diskům, podporu ray tracingu (realističtější osvětlení a odrazy) a 4K/8K rozlišení.

  • Klíčový model: Sony PlayStation 5 (PS5, 2020).
    • Využívá ultrarychlé SSD pro téměř okamžité načítání. Nový ovladač DualSense nabízí haptickou odezvu a adaptivní spouště, které mění odpor.
  • Klíčový model: Microsoft Xbox Series X (2020).
    • Series X je nejvýkonnější model. Series S je levnější, digitální varianta s nižším výkonem. Microsoft nadále masivně sází na Game Pass a zpětnou kompatibilitu.
  • Klíčový model: Nintendo (Switch) – v očekávání
    • Nintendo se obvykle připojuje později. Nintendo Switch je stále populární, ale trh očekává nástupce, který by měl konsolidovat úspěchy hybridního designu s moderním výkonem.

GeneraceRokyKlíčové InovaceHlavní modely
1. (Pravěk)1972–1977Vestavěné hry (klony Pong)Magnavox Odyssey, Atari Pong
2. (Cartridge)1976–1983Výměnné ROM cartridgeAtari 2600, Magnavox Odyssey 2
3. (8bit)1983–1987Znovuzrození, 8bit grafika, D-PadNintendo Entertainment System (NES), Sega Master System
4. (16bit)1988–199616bit procesory, CD-ROM doplňkySega Mega Drive / GenesisSNES, Game Boy (Handheld)
5. (3D)1994–20003D grafika, přechod na CD-ROMSony PlayStation (PS1), Nintendo 64 (N64), Sega Saturn
6. (DVD/Online)1999–2005DVD přehrávač, online hraní, pevný diskSony PlayStation 2 (PS2), Microsoft Xbox, Nintendo GameCube
7. (HD/Pohyb)2005–2013HD grafika, pohybové ovládání (Wii, Kinect)Nintendo Wii, Xbox 360, PlayStation 3 (PS3)
8. (4K/Hybrid)2012–20204K podpora, Hybridní designPlayStation 4 (PS4), Xbox One, Nintendo Switch
9. (SSD/Ray Tracing)2020–SoučasnostUltrarychlé SSD disky, Ray Tracing, 4K/120 fpsPlayStation 5 (PS5), Xbox Series X/S
  • Podobné články

    Jméno pro kočku: Více než jen slovo – Hlubší pohled a skvělé tipy

    Volba jména pro novou kočku je jedním z nejpříjemnějších úkolů, které vás s novým mazlíčkem čekají. Zatímco první článek poskytl široký přehled kategorií a základních pravidel, tento článek se ponoří…

    Kouzlo neapolské kůrky: Jak připravit doma křupavou italskou pizzu

    Pravá italská pizza je umění, které stojí na čtyřech pilířích: kvalitní mouce, dlouhém kynutí, správném pečení a skvělých surovinách. I když nemáme doma kamennou pec vytopenou na 450 °C, můžeme…