Záhadný let MH370: Sedm hodin beze stopy – Rekonstrukce poslední cesty

Představte si letadlo, které náhle zmizí z civilních radarů, aby se znovu objevilo, ale tentokrát na vojenských radarech a na zcela odlišné trase. Neletí do své cílové destinace. Místo toho se otočí, proletí nad Malajsií a zamíří nad Indický oceán. Takto začíná skutečný thriller, který trval sedm hodin a dodnes nemá vyústění.

Pojďme se podívat na poslední hodiny letu MH370 z jiného pohledu, a to skrze satelitní data, která byla klíčová pro odhalení jeho pravděpodobného konce.

Tma a ticho nad Indickým oceánem

První hodiny letu probíhaly naprosto standardně. Pár desítek minut po půlnoci letadlo opustilo malajsijský vzdušný prostor a naposledy se spojilo s řízením letového provozu. Tehdy se stalo něco nečekaného. Vypnul se transpondér, zařízení, které vysílá identifikační signál letadla. Letoun se stal neviditelným pro civilní letové kontrolory a zmizel z obrazovek.

Teprve později, po analýze vojenských radarů, se ukázalo, že letadlo nejednoduše zmizelo, ale změnilo kurz. Místo, aby pokračovalo na sever do Pekingu, se otočilo o 180 stupňů a letělo zpět nad Malajsii a poté nad Malackou úžinou. Odtud nabralo směr na jih, do hlubin Indického oceánu.

Satelity jako jediní svědci

Po vypnutí komunikačních systémů na palubě letadla se satelity staly jedinými svědky jeho další cesty. Letoun MH370 byl vybaven satelitním komunikačním systémem, který každou hodinu automaticky posílal signály (tzv. „handshakes“) na satelity společnosti Inmarsat. Tyto signály neobsahují polohu letadla, ale přenášejí údaje o tom, zda je systém aktivní. A právě těchto sedm pípnutí bylo klíčové pro pozdější pátrání.

Analytici a vyšetřovatelé si dali práci s prozkoumáním těchto signálů a na základě jejich frekvence a síly dokázali vypočítat zónu, v níž se letadlo v okamžiku vyslání signálu nacházelo. Ačkoliv to nebyla přesná poloha, umožnilo to vytvořit „sedmý oblouk“ – zónu v jižní části Indického oceánu, kde pravděpodobně letounu došlo palivo a kde se zřítil.

Záhadné manévry a nevysvětlené motivy

Zatímco si veřejnost a média lámaly hlavu, co se s letadlem stalo, vyšetřovatelé pečlivě zkoumali každou informaci. Změna kurzu nebyla náhodná. Záznamy ukazují, že pilot letěl ve velké výšce, poté sestoupil a znovu vystoupal, aby se vyhnul indonéskému vzdušnému prostoru. To jasně naznačuje, že letoun byl v tu dobu pod kontrolou. Nejpravděpodobněji pilotem, který chtěl zůstat nezpozorován.

Otázkou zůstává, proč? Existuje řada teorií od únosu a sebevraždy pilota až po elektrický požár, který vyřadil systémy letadla. Žádná z nich však nebyla definitivně potvrzena.

Proč je MH370 taková záhada?

Zmizení MH370 je obzvláště frustrující z několika důvodů. Za prvé, letoun se neodmlčel kvůli mechanické závadě, ale byl vypnut úmyslně. Za druhé, letadlo letělo dalších sedm hodin po té, co zmizelo. To dává naději, že existuje nějaký záznam, nějaká stopa, která by odhalila, co se v kokpitu dělo.

Pátrání po MH370 bylo největší a nejdražší v historii. Přes veškerou snahu a prostředky, které byly do hledání vloženy, nebyl trup letadla dodnes nalezen. Pouze pár trosek vyvržených mořem na pobřežích vzdálených tisíce kilometrů od předpokládaného místa dopadu potvrdilo to, co satelitní data naznačila – konečnou zkázu letadla v Indickém oceánu.

A tak je MH370 nadále záhadou. Letadlo, které se rozplynulo ve vzduchu a moři, zanechávajíc za sebou jen spekulace a prázdnotu. Dokud nebudou nalezeny černé skříňky, pravda o tom, co se s ním stalo, zůstane pohřbena v hlubinách oceánu.

  • Podobné články

    Jméno pro kočku: Více než jen slovo – Hlubší pohled a skvělé tipy

    Volba jména pro novou kočku je jedním z nejpříjemnějších úkolů, které vás s novým mazlíčkem čekají. Zatímco první článek poskytl široký přehled kategorií a základních pravidel, tento článek se ponoří…

    Kouzlo neapolské kůrky: Jak připravit doma křupavou italskou pizzu

    Pravá italská pizza je umění, které stojí na čtyřech pilířích: kvalitní mouce, dlouhém kynutí, správném pečení a skvělých surovinách. I když nemáme doma kamennou pec vytopenou na 450 °C, můžeme…